خانه / ثبت موسسه / نحوه ثبت موسسه فرهنگی

نحوه ثبت موسسه فرهنگی

ثبت موسسه برای انجام امور غیر تجاری می باشد که موسسه پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی می شود که اعضای تشکیل دهنده آن حداقل دو نفر بوده و میزان سرمایه برای ثبت موسسه به هر میزان مجاز می باشد. موسسات غیر تجاری نیز همانند شرکت های تجاری باید در اداره ثبت شرکت ها طبق قوانین به ثبت برسند.

ثبت موسسه فرهنگی

موسسات بیشتر در زمینه امور خدماتی مشغول به فعالیت می باشند بطور کلی موسسات به دو قسمت انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می شود که تعریف هر یک عبارت است از:

موسسات انتفاعی

منظور از موسسات انتفاعی این است که قصد تشکیل موسسه توسط اشخاص حقوقی به دست آوردن سود در این فعالیت می باشد و این سود به دست آمده بین شرکا تقسیم می شود.

موسسات غیرانتفاعی

منظور از موسسات غیرانتفاعی این است که قصد تشکیل موسسه توسط اشخاص حقوقی به دست آوردن سود در این فعالیت نمی باشد و کاملا عکس موسسه انتفاعی می باشد و برای شروع فعالیت باید از سازمان های مربوطه مجوز دریافت شود.

موسسات فرهنگی و هنری به اشخاص حقیقی و یا حقوقی گفته می شود که دارای هدف واحدی هستند که در زمینه ی فرهنگی بصورت انتفاعی و یا غیر انتفاعی تشکیل و تاسیس می شوند برای ثبت موسسه فرهنگی هنری قبل فعالیت باید مجوز مربوطه را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه نمایند در این مقاله به شرایط، مدارک و چگونگی ثبت موسسات فرهنگی و هنری می پردازیم.

در عرصه موسسه فرهنگی تک منظوره به موضوعاتی که به برخی از آن ها اینجا اشاره می کنیم می توان پرداخت که به شرح زیر می باشد:

-در زمینه های هنری، سینمایی، فرهنگی و خبرگزاری
-تاسیس نمایندگی رسانه های خارجی و داخلی و خبرگزاری ها و منتشر کردن نشریات تخصصی و یا عمومی
-ایجاد دوره های آموزشی کوتاه مدت در زمینه های روابط عمومی، خبرنگاری و روزنامه نگاری
-از طریق تاسیس کانون های تبلیغاتی و آگهی، تاسیس دفتر خدمت رسانی برای روزنامه نگاران و خبرنگاران می توانند مشاوره و اجرای آن را تهیه و تنظیم کنند.
-ترجمه کتاب و متن ها و چاپ و نشر کتاب
-برگزاری دوره های آموزشی و فرهنگی و هنری که شامل بازیگری، عکاسی، فیلم سازی، خوشنویسی و غیره می شود.
-برگزاری جشنواره های هنری و فرهنگی
-تهیه ی فیلم های کوتاه، انیمیشن و سینمایی
-تولید و تکثیر نرم افزار دیجیتال فرهنگی
-طراحی و برگزاری نامیشگاه و یا مزون لباس
-انجام فعالیت قرآنی

شرایط ثبت موسسه فرهنگی

شرایط متقاضی برای ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره به شرح زیر می باشد:

-تابعیت جمهوری اسلامی ایران
-معرفی حداقل دو نفر برای اعضای هیات موسسه
-ارائه عدم سوءپیشینه کیفری
-عدم ورشکستی و مهجور نبودن
-ارائه مدرک کارشناسی که باید مطابق به فعلیت مربوطه باشد.
-افراد مجرد باید حداقل دارای ۲۷ سال سن و افراد متاهل باید حداقل دارای ۲۵ سال سن باشند.
-ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان
-داشتن مکان و امکانات مناسب و کافی

مدارک لازم برای ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره به شرح زیر می باشد:

-کپی کارت ملی و شناسنامه
-کپی مدرک تحصیلی که حداقل باید کارشناسی باشد.
-۴ قطعه عکس سه در چهارِ پشت نویسی شده
-ارائه سوابق با توجه به رشته مربوطه
-ارائه گواهی عدم سوء سابقه
-تکمیل و ارائه دو کپی از پرسش نامه مشخصات فردی کلیه ی اعضای هیئت موسس
-صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره
-تکمیل و ارائه فرم مربوط به تاسیس موسسه
-کپی از اساسنامه به علاوه صورتجلسات برای انتخاب اشخاص اصلی
-ارائه فرم تعهد نامه

توجه کنید که برای ارائه مدرک باید توجه داشته باشید که اندازه کپی شناسنامه، کارت ملی و … از نصف کاغذ a4 کوچکتر نبوده و همچنین اندازه کپی مدارک از یک صفحه کاغذ a4 بزرگتر نباشد.

مراحل ثبت موسسه فرهنگی هنری

چگونگی ثبت موسسه فرهنگی تک منظوره:

-فرم تقاضای کتبی در خصوص موضوع و هدف فعالیت فرهنگی و هنری و فرم مشخصات اعضای موسس را به سامانه صدور مجوز موسسات فرهنگی مربوطه تحویل دهید.
-ابتدا کارشناسان و سپس شورای اداره کل سوابق متقاضیان را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت تایید ثبت تقاضای کتبی امکان پذیر است.
-متقاضیان برای دریافت نتیجه نهایی به اداره کل مراجعه کرده و در صورت تایید باید متقاضی مدارک و تکمیل صورتجلسه‌های تأسیس، مجمع عمومی و هیات مدیره به همراه اساسنامه را ارائه دهند.
-زمانی که مدارک تکمیل گردید اعضای هیات موسس به حراست اداره کل جهت استعلام صادر می شود.
-زمانی که متقاضیان تایید شدند باید باید به اداره تشخیص هویت برای اخذ گواهی عدم سوء پیشینه موسسین اقدام نمایند.
-و پس از تایید همه ی موارد گفته شده در اداره ثبت شرکت ها می توان موسسه را ثبت نمود.
قابل ذکر است که موسسات تک منظوره فقط می توانند یکی از موضوعات زمینه آموزشی و موضوعات عمومی ذکر شده را برای فعالیت انتخاب نمایند.

انحلال و تصفیه موسسه

زمانی موسسه انحلال می شود که مجمع عمومی فوق العاده، اختیاری و یا می تواند به موجب حکم دادگاه صورت گیرد. اگر این انحلال بصورت اختیاری باشد طبق اساسنامه تصفیه بصورت قانونی انجام می گیرد. اگر متصدی برای امر تصفیه و چگونگی انجام آن تعیین نشده باشد مجمع عمومی فوق العاده موظف است یک نفر را به این عنوان انتخاب نمایند در اینصورت طبق قانون تجارت تصفیه شرکت صورت می گیرد.

درباره ی Admin

دیدگاهتان را بنویسید