خانه / ثبت شرکتها / هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت

هزینه ثبت شرکت یکی از پر اهمیت ترین موارد در ابتدای روند شروع کار برای کارفرما می باشد. ما با توجه به نیاز های ضروری کارفرما و دغدغه های که در این زمینه دارد این مطلب را گردآوری کرده ایم تا بتوانیم بهترین راهنما برای کارآفرینان در ابتدای راه باشیم.

در سال های اخیر شاهد این وبده این که بسیاری از افراد به دنبال راهی هستند تا کسب و کاری برای خود داشته باشند، این کسب و کار می تواند حالت های مختلفی داشته باشد، اما ثبت یک شرکت به عنوان یکی از بهترین حالت های داشتن کسب و کاری مطمئن به حساب می آید. از این رو بسیاری از افراد به دبنال این هستند تا در رابطه با هزینه ثبت شرکت اطلاعاتی دقیق داشته باشند، به همین دلیل پیشنهاد می دهیم که ادامه مطالب را از دست ندهید و با ما همراه باشید.

ثبت شرکت به چه معنی است؟

قبل از آن که در رابطه با هزینه ثبت شرکت مطالبی را بیان کنیم، لازم است که در رابطه با معنی و مفهوم ثبت شرکت اطلاعاتی را شرح دهیم، تا مخاطب از این موضوع آگاهی داشته باشد. توجه داشته باشید که ثبت شرکت، یعنی شما در اداره ثبت، اسمی را برای شرکت خود انتخاب کنید و به فعالیت های خود در چارچوب قانون ادامه دهید.

این موضوع اهمیت بالایی دارد، یعنی دیگر کسی نمی تواند از نام شرکت شما برای خود استفاده کند و علاوه بر این فعالیت شما کاملا قانونی است. این موضوع باعث می شود که شرکت شما اعتبار بیشتری داشته باشد و افراد بیشتری هم به آن اعتماد کنند، در این حالت سود مالی شما هم بیشتر خواهد شد و این دقیقا همان چیزی است که در ابتدا به دنبال آن بوده اید.

هزینه ثبت شرکت

هزینه هایی که برای ثبت یک شرکت پرداخت خواهید کرد، جنبه های مختلفی دارد. به طور کلی به شما پیشنهاد می دهیم که به صورت شخصی برای تاسیس شرکت اقدام نکنید و از یک شرکت معتبر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد، این کار باعث می شود که نگرانی بابت مراحل ثبت  نداشته باشید.

1) سرمایه اولیه

برای ثبت یک شرکت باید سرمایه ای را در نظر بگیرید، توجه داشته باشید که سرمایه یک شرکت متناسب با نوع آن شرکت یک میزان حداقلی دارد که باید آن را فراهم کنید. به عنوان مثال برای ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود، باید حداقل 100 هزار تومان را به عنوان سرمایه اولیه در نظر بگرید.

البته در این رابطه با این موضوع توجه داشته باشید که در هنگام تاسیس و راه اندازی شرکت سهامی خاص، باید حداقل 35% از سرمایه اولیه را در حساب بانکی شرکت قرار دهید، تا مراحل ثبت شرکت به طور کامل برای شما سپری شود. پس در هنگام برنامه ریزی برای تامین هزینه ثبت شرکت به این موضوع هم توجه داشته باشید.

لازم به ذکر است که سرمایه شرکت شما به منزله اعتبار آن شرکت است، یعنی هر چه سرمایه بیشتری را برای شرکت خود در نظر بگیرید، اعتبار شرکت شما هم افزایش پیدا می کند. البته بعد از ثبت و تاسیس شرکت می توان برای افزایش سرمایه اقدام کرد، پس بابت این موضوع نگرانی نداشته باشید.

2) حق الثبت

حق الثبت مبلغی است که باید به اداره ثبت پرداخت کنید. این مبلغ با توجه به سرمایه اولیه شما تعیین می شود، یعنی هر چه سرمایه اولیه شما بیشتر باشد، هزینه ای هم که برای حق الثبت پرداخت خواهید کرد، بیشتر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که این مبلغ هزینه بالایی نیست که در رابطه با آن نگران باشید.

بسیاری از افراد تصور می کنند که برای عدم پرداخت حق الثبت می توانند در ابتدا سرمایه اولیه را مبلغ کمی در نظر بگیرند و بعد از ثبت اقدام به افزایش سرمایه کنند. اما به طور کلی توجه داشته باشید که این کار هم مزیت ها و معایب خاص خود را به دنبال دارد و شما باید زمان زیادی را هم برای آن صرف کنید.

حق الثبت هم درصد کمی از سرمایه اولیه است و مبلغ بالایی نیست که برای عدم پرداخت آن مجبور به دور زدن قانون شوید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم که در رابطه با تعیین سرمایه اولیه خود، با یک کارشناس مطلع و آگاه مشورت کنید، تا بتوانید بهترین مبلغ ممکن را به عنوان سرمایه اولیه در نظر بگیرید.

3) هزینه های جزئی اداره ثبت

شاید برای شما جالب باشد که اداره ثبت غیر از مبلغ حق الثبت هزینه ها دیگری را هم از شما دریافت می کند که باید در موضوع هزینه ثبت شرکت مورد بررسی قرار بگیرد، تا برای آن آمادگی داشته باشید. اما همانطور که از نام این هزینه ها مشخص است، مبلغ بسیار کمی هستند و به همین دلیل از آن به عنوان هزینه جزئی یاد می شود.

هزینه هایی مانند، مبلغی که برای پست مدارک پرداخت می کنید، یا مبلغی که برای تمبر به اداره ثبت پرداخت خواهید کرد، همگی در این گروه جای می گیرند. به طور کلی به شما اطمینان می دهیم که این مبلغ کمتر از 50 هزار تومان خواهد بود و مبلغ بالایی نیست که برای فراهم کردن آن نگرانی داشته باشید.

4) هزینه روزنامه

برای آن که مراحل ثبت یک شرکت به طور کامل انجام شود، نیاز است که دو آگهی، یکی در روزنامه رسمی و دیگری در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ برسد. به همین دلیل در بررسی هزینه ثبت شرکت، باید هزینه آگهی دو روزنامه را هم در نظر بگیرید. البته توجه داشته باشید که این مبلغ را به دفتر روزنامه پرداخت خواهید کرد.

توجه داشته باشید که هزینه آگهی در روزنامه به طور کلی از 150 هزار تومان (در کمترین حالت ممکن) شروع می شود و با توجه به فاکتورهای متفاوتی افزایش پیدا می کند. این فاکتورها؛

  • اندازه کادر روزنامه
  • اندازه قلم انتخابی
  • رنگی که برای فونت انتخاب می کنید.
  • نوع روزنامه
  • و…

هستند که باید به هر یک از آن ها توجهی خاص داشته باشید.

مجوز ثبت شرکت

در بعضی از موارد شاهد این هستیم که نیاز به مجوزهای خاصی است و برای دریافت این مجوزها هم باید هزینه خاصی را پرداخت کرد. البته این موضوع با توجه به نوع فعالیت شما تغییر خواهد کرد، اما به طور کلی در هزینه ثبت شرکت باید آن را هم لحاظ کنید.

هزینه شرکت چونه محاسبه می شود؟

در مطالب بالا به این موضوع اشاره کردیم که راه اندازی شرکت کار ساده ای نیست و حتما از یک شرکت معتبر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. به همین دلیل این هزینه را هم در لیست هزینه ثبت شرکت باید ذکر کنیم. اما اگر تصور می کنید که این هزینه اضافی است، ادامه مطالب را از دست ندهید.

انتخاب اسم شرکت اهمیت بالایی دارد، یعنی نمی توان هر نامی را برای شرکت خود انتخاب کنید، برای این کار به متخصص های کار بلدی نیاز دارید که یا نام مناسبی را برای شما انتخاب کنند، یا در انتخاب نام به شما کمک کنند. به همین دلیل باید این کار را به کسانی بسپارید که در این رابطه تجربه ای کافی دارند.

علاوه بر این تکمیل اظهارنامه و اساسنامه شرکت هم به مهارت و تخصص کافی نیاز دارد. شما نمی توانید به تنهایی اساسنامه شرکت را مشخص کنید، زیرا نیاز به اطلاعات دقیق حقوقی دارد، به همین دلیل باز هم به کارشناسی متخصص برای این کار نیاز خواهید داشت که این کارها را برای شما انجام دهد.

بعد از مطالب بالا خبر خوب این است که ما به دنبال راهی هستیم که بهترین خدمات را با بهترین هزینه ممکن به مشتری های خود ارائه دهیم. از این رو تعرفه هایی را برای هزینه ثبت شرکت مشخص کرده ایم که در مقایسه با دیگر شرکت ها بسیار کمتر است، این در حالی است که کیفیت به طور کامل در مرتبه بالایی حفظ شده است.

درباره ی احسان